Com és que això que expliquem avui no surt a les portades?

͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌     ͏ ‌    ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­

NOTA: És possible que aquest correu t’hagi arribat perquè te l’ha enviat un amic o perquè has trobat l’enllaç a les xarxes socials.  Si vols que t’enviem els correus directament al teu correu, fes clic aquí i deixa’ns la teva adreça!

Enllaç per compartir aquest correu amb els teus contactes de WhatsApp:

https://mailchi.mp/octuvre/digitalitzacio

Hola!

Al correu d’avui donarem una informació que és molt important i que els mitjans catalans no estan explicant.

Sabem que això ja sona una mica a tòpic i que ens repetim massa.

Però aquesta setmana ha tornat a passar: aquest dijous la Sindicatura de Comptes ha publicat un informe sobre com la Generalitat va gastar 150 milions d’euros dels Fons Next Generation dedicats al sistema educatiu.

Malgrat que la informació és molt greu, el silenci mediàtic és gairebé total.

Per això des d’OCTUVRE et demanem dues coses:

a) Llegeix aquesta informació fins al final.

b) Comparteix-la amb tots els teus contactes.

Entre tots podem trencar el silenci oficial decretat des de dalt. Cal armar un bon sagramental i obligar els responsables (persones, partits i càrrecs) a donar explicacions.

Ho hem fet amb el Cas DGAIA i ara ho farem amb el Cas Digitalització.

Comencem.

NOTA PRÈVIA: Fa uns quants mesos, en una conversa de sobretaula, un mestre amic nostre ens va explicar que al seu institut havia arribat un munt de material informàtic caríssim que no serveix per a res i que estava dins de caixes perquè no sabien ben bé què fer amb ell. El nostre amic ens va dir: “segur que algú ha fet un bon pilotasso amb aquest material”. Avui sabem que, malgrat que en aquella sobretaula va córrer una bona ampolla de ratafia, el nostre amic no anava gens desencaminat.

La cosa és que al desembre de 2019, el llavors conseller d’educació Josep Bargalló (ERC), va anunciar la posada en marxa del “Pla d’Educació Digital de Catalunya” (PEDC). Titulars:

El pla tenia 3 objectius principals:

1) Que l’alumnat català sigui “digitalment competent”.

2) Que els professors del país tinguin bon coneixement de l’àmbit digital

3) Que els centres educatius estiguin ben equipats.

El finançament del pla sortia dels Fons Europeus de Desenvolupament Regional, els famosos fons FEDER. Amb aquests diners es van repartir 375.000 ordinadors per a alumnes i professors i es va millorar la xarxa de connectivitat als centres educatius.

Un any i mig més tard, al juliol de 2021, el llavors conseller d’educació, Josep González-Cambray (també d’ERC), va presentar els primers resultats del pla PEDC a un acte al Mobile World Congress. El conseller va dir:  

“Hem estat capaços de desplegar un dels projectes de transformació digital en l’àmbit educatiu més importants d’Europa i del món”.

I va afegir una cosa que, en aquell moment va passar relativament desapercebuda:

“Vull agrair la feina de totes les empreses proveïdores que han participat del pla, com ara Telefònica, Vodafone, Lenovo, Microsoft i Google”.

Molt bé.

La qüestió és que poques setmanes després d’aquest acte al Mobile World Congress, el Govern d’Aragonès va rebre una molt bona notícia:

La Generalitat de Catalunya rebria 150 milions d’euros dels Fons Next Generation per la digitalització de l’educació.

D’aquesta manera, al finançament inicial dels Fons FEDER, s’afegien 150 milions d’euros més per:

a) Comprar més dispositius pels alumnes.

b) Comprar més material digital per a les aules

c) Donar més formació als “coordinadors digitals”, els professors encarregats de fer funcionar els plans de digitalització a cada centre.

Aquesta nova injecció de diners va permetre al Govern, un altre cop, tenir uns quants bons titulars de premsa:

Aquests diners es van fer servir comprar, per exemple, 30.000 panells interactius, “maletes audiovisuals” o un “catàleg de robòtica”.

Però mentre el Govern treia pit d’aquesta digitalització i les caixes d’equips omplien les escoles, algunes veus van començar a alertar que tot plegat feia pudor de socarrim.

Al desembre de 2022 el col·lectiu “Coordinadors Digitals Catalunya” va fer públic un manifest on es denunciava que el Govern no posava prou recursos per fer la feina que tenien encarregada:

“Els Coordinadors Digitals de Centre estem en un punt de saturació que ens sobrepassa i que no ens permet fer correctament la nostra feina. Hi ha companys nostres que ja han abandonat, altres que ho estan pagant amb la seva salut i la pràctica totalitat estem en un moment de desencís i afartament de la situació viscuda que ens ha portat a començar a realitzar accions per resoldre aquesta situació. Advertim que aquesta situació és insostenible i que no es pot perpetuar en el temps. Hi ha risc real que tot el sistema col·lapsi i no es pugui garantir la transformació digital dels centres educatius de Catalunya amb uns estàndards mínims de qualitat”.

A l’octubre de 2023 el sindicat Intersindical advertia sobre la “Situació Insostenible dels Coordinadors Digitals”

Al febrer de 2024, una altra consellera d’Educació d’ERC, Anna Simó, tornava al Mobile a parlar de la digitalització i el sindicat USTEC va interrompre l’acte a crits de “menys pantalles, més mans”.

A principis de 2025 la revista especialitzada en educació de la Universitat de Barcelona dedicava un monogràfic (aquí) sobre els punts foscos de la digitalització de l’educació.

Però malgrat aquests advertiments i crítiques, el Departament d’Educació va continuar tirant pel dret amb el seu pla, sense fer cas dels dubtes que generava el seu pla de digitalització.

Doncs bé: aquest passat dijous la Sindicatura de Comptes ha publicat un informe demolidor que demostra que el pla de digitalització que va costar 150 milions d’euros de fons europeus té gravíssimes mancances.

Però tot i la gravetat dels fets descoberts per la Sindicatura, els mitjans de comunicació que en el seu moment van publicitar amb bombo i plateret els plans del Govern, avui no publiquen ni una paraula del fracàs d’aquests plans.

A OCTUVRE hem llegit l’informe.

PRIMER: Sense planificació.

La Sindicatura explica que els plans de digitalització inicial (abans de l’arribada dels fons Next Generation) ja havien començat amb mal peu:

“El Pla no inclou objectius específics d’implementació dins les actuacions definides ni cap previsió pressupostària per al seu desenvolupament ni indicadors de seguiment”.

Però quan van arribar els fons Next Generation, la cosa no va millorar. Diu la Sindicatura que:

“El Departament d’Educació no va fer cap revisió o modificació del Pla [quan van arribar els fons Next Generation] per la qual cosa no s’ha pogut valorar l’efecte que aquest programa”. No hi ha un instrument explícit de planificació de les actuacions del Programa, no es van establir objectius operatius ni indicadors per mesurar l’aportació del Programa a la reducció de l’escletxa digital i tampoc no es va fer cap modificació del Pla d’educació digital de Catalunya (PEDC), tot i la importància de la inversió finançada pel programa”.  

Pel que fa al repartiment d’ordinadors, la Sindicatura explica:

“El Departament d’Educació va decidir fer el desplegament de dispositius mòbils finançats [pels fons Next Generation] a l’alumnat de 5è de primària de tots els centres educatius públics. No hi ha evidència de l’anàlisi realitzada ni dels aspectes que es van considerar per prendre aquesta decisió”.

La manca de planificació no acaba aquí. Diu la Sindicatura:

“Les evidències disponibles indiquen que no es va fer una anàlisi de vulnerabilitat de l’alumnat que permetés prioritzar la dotació de dispositius a l’alumnat vulnerable de centres sostinguts amb fons públics. (…) el DEFP no va tenir en compte el criteri de vulnerabilitat a l ’hora de planificar el desplegament dels dispositius digitals”.

Recordeu això que ens explicava el nostre amic, sobre equipaments tancats a caixes o sense recursos per fer-los funcionar correctament? Atenció al que diu la Sindicatura:

“Un cop instal·lats els equipaments als centres docents, la seva gestió en els centres públics correspon al coordinador digital del centre. Malgrat l’elevat nombre d’elements a gestionar, no hi ha evidència que es planifiqués una dotació de més recursos per a la coordinació digital dels centres”.

SEGON: El negoci

El nostre amic mestre ens deia a la sobretaula: “algú ha fet un bon pilotassu”.

Doncs bé: per una banda la Sindicatura explica que el personal docent pateix una doble manca de planificació i de manca de recursos. Però mentre els docents pateixen aquesta manca de recursos, les grans empreses proveïdores reben els diners de manera “urgent”. Atenció. Diu la Sindicatura:

“L’adquisició de l’equipament finançat pel Programa es va fer mitjançant 4 expedients de contractació (…) Dos dels expedients es van tramitar de forma urgent sense que, a parer de la Sindicatura, quedessin suficientment justificats els motius de la urgència”.

A més: el disseny del concurs va fer que l’enorme despesa en material informàtic anés a unes poques (i enormes) empreses. Diu la Sindicatura:

“Hi va haver un nombre molt reduït de licitadors (en 2 expedients i en 1 lot d’un altre  expedient només hi va haver 2 licitadors, que van ser els mateixos en tots els casos) i els 4 expedients es van adjudicar a 2 empreses. Aquesta reduïda concurrència podria ser conseqüència del disseny dels lots, d’elevat volum”

En aquest punt, és interessant recordar les paraules del conseller González-Cambray al Mobile World Congress, l’any 2022:

“Vull agraïr la feina de totes les empreses proveïdores que han participat del pla, com ara Telefonica, Vodafone, Lenovo, Microsoft i Google”.

Com dèiem al principi d’aquest correu, és molt preocupant que davant fets com aquests, la major part dels mitjans decideixin callar.

Estem davant un tema vital per al país. No només parlem de milions d’euros públics, sinó de l’educació dels nostres fills i nets. Parlem del futur del nostre país.

Al llarg dels dies vinents, ampliarem la informació sobre aquests fets. Sabem que, mentre els mitjans callen i una bona part del món polític ens entreté amb beneiteries, al nostre país hi ha gent molt potent plantant cara al desgavell, començant per uns mestres i professors que cada dia es deixen la pell a peu d’aula.

Esperem que la informació

t’hagi semblat útil,

una abraçada,

Marta i Albano

PD1: Parlant de digitalització, estem passant uns quants documents de la DGAIA pel nostre programa d’OCR: Optical Character Recognition (Reconeixement òptic de caracters). Algunes institucions volen esquivar les lleis de transparència fent trampes. No els ho permetrem! Al correu de la setmana que ve, explicarem tots els detalls!

PD2: Per cert, el Catalonia Global Institute organitza les “Terceres Jornades de Política Internacional i Defensa de Catalunya”. Si vols fer-hi un cop d’ull, clic aquí.

Com sabeu, OCTUVRE no rep subvencions ni accepta publicitat.

OCTUVRE es finança gràcies als seus socis i donants.

Si aquesta informació t’ha semblat útil i ens vols ajudar a continuar treballant, fes clic aquí. Allà podràs llegir els detalls del projecte i fer una aportació si ho consideres oportú.

 

 

NOTA: És possible que aquest correu t’hagi arribat perquè te l’ha enviat un amic o perquè has trobat l’enllaç a les xarxes socials.  Si vols que t’enviem els correus directament al teu correu, fes clic aquí i deixa’ns la teva adreça!