Una història que exemplifica el desastre que vivim com a país.

Avui us vull explicar una història que passa a un racó de Tarragona, però exemplifica el desastre que vivim com a país. Mireu, aquesta és la via de trens de mercaderies que comunica Reus, Constantí i el Morell

.
Aquestes imatges són de principis d’octubre de 2022 i es pot veure com l’aigua de la pluja descalça les travesses de fusta d’aquesta via ferroviària

. Veient les imatges, algú podrà pensar: “Bé, potser és una via abandonada”, però no. De fet, és la via que fa servir Repsol per transportar òxit de propilè, un material tòxic, cancerigen, inflamable i explosiu

.
Aquests dies s’està parlant del descarrilament d’un tren ple de substàncies tòxiques a Ohio

. Doncs és una bona oportunitat per explicar quines són les empreses i administracions que fa 5 anys estan sent advertides del risc de catàstrofe i no fan res. Coneguem-ne els responsables. L’any 2017, els veïns de la zona van denunciar el mal estat de les vies en qüestió, i certament semblen vies del segle XIX

.
Per aquestes vies atrotinades passen cada any més de 100 trens de Repsol amb òxit de propilè

. Arran de les denúncies dels veïns, dues entitats, GEPEC i Celnet, no han parat de demanar explicacions a les autoritats i de documentar la situació. Al llarg dels últims 5 anys han contactat amb el Departament de Territori, amb el Departament d’Infraestructures, amb Adif, amb l’Agència Espanyola de Seguretat Ferroviària i amb Repsol

.
Però les vies segueixen en un estat lamentable i els trens carregats amb material tòxic segueixen passant

. Repsol diu que això compleix la normativa. Adif diu que no li consta cap problema. I quan els veïns demanen informació sobre la seguretat d’aquesta via a l’Agència Espanyola de Seguretat Ferroviària, no hi ha resposta. Aquesta és la demanda que van fer i que va quedar sense resposta. Pel que fa l’administració catalana, la resposta fins ara ha estat la següent: “Això no és competència nostra”

.
Per exemple, el 2021 el GEPEC va enviar una carta a la Direcció General d’Infraestructures i Mobilitat demanant si s’havia fet una avaluació de l’estat de la via per poder efectuar transport de productes perillosos amb garanties de seguretat

. La resposta va ser que ells no han realitzat cap avaluació de l’estat d’aquesta infraestructura i no disposen ni estan en possessió d’aquesta informació

.
El GEPEC també pregunta sobre la quantitat exacta de substàncies tòxiques que es transporten per aquesta via

. I un altre cop la resposta és que aquesta informació no està en possessió del Departament de Territori i Sostenibilitat. Els del GEPEC també pregunten si hi ha una anàlisi sobre una alternativa de transport menys perillosa. I un altre cop no disposen d’informació. Però atenció, en aquest cas el Departament de Territori diu que ha consultat el Departament d’Interior a veure si ells saben alguna cosa, però tampoc hi ha hagut sort

.
El Departament d’Interior ha confirmat que no disposa d’una anàlisi o estudi

. Finalment, Territori recomana dirigir-se a l’Agència Estatal de Seguretat Ferroviària, que és l’organisme estatal que encara avui, un any i mig després, encara no ha respost

.
És veritat que la línia pertany a Adif, però de veritat que la Generalitat de Catalunya no pot fer absolutament res?

De veritat no hi ha ningú a cap conselleria ni a cap subdirecció general que tingui una estoneta per trucar, per exemple, a l’Agència Espanyola de Seguretat Ferroviària i exigir resposta a la pregunta que van fer els veïns sobre la seguretat d’aquesta via i que fa un any i mig que no responen?

De veritat, ningú de Medi Ambient, ni Interior, ni Mobilitat, ni Territori, ni cap dels seus càrrecs de confiança posats a dit a 90.000€ l’any han pogut apropar-se per fer un cop d’ull a aquesta via, ni demanar explicacions a Repsol, ni tan sols fer una roda de premsa reclamant explicacions? Doncs no
.
Davant la inacció de tothom, l’abril de 2022, el GEPEC i Celnet van posar una denúncia a la Fiscalia de Medi Ambient de Tarragona

. Encara avui, ningú del govern s’ha posat en contacte amb ells. A Octuvre ens hem posat en contacte amb el Departament de Territori per preguntar-los la seva posició sobre el tema. No hem rebut resposta

.
És evident que aquest problema afecta molt directament la gent de Tarragona, però el mal que ens afecta a tots és el d’un sistema polític que sembla incapaç de defensar els interessos dels catalans davant Adif, Repsol i la desídia de l’Estat

. Si vols aprofundir en el tema, pots consultar la feina que fan GEPEC, Celnet i el mitjà independent Porta Enrere. I si tens uns minuts i t’ha semblat útil, si us plau, comparteix aquest vídeo amb els teus contactes. Moltes gràcies.